lördag 14 januari 2012

#59

Lördagen 14 januari tillbringades på Bogesund. 4 gäster och 3 hundförare med många hundar slöt upp vid sju snåret på morgonen. Gårdagen och natten bjöd på ett tunnt lager nysnö, vilket jag genast avsåg utnyttja. Kända räv tillhåll skulle nu spåras av och ringas gryt ett gick tomt inget hemma och inga färska spår. Gryt nummer två var ett gryt upp i en backe vid den så kallade hagstugeparkeringen. Inga spår av räv, här har vi tidigare fällt grävling så grävgrejerna fick följa med som back up. Vid revideringen med en unghund kunde vi konstatera vilt inne. Då unghunden visar goda sprängaregenskaper valde jag att byta hund, Ziggy fick chansen.

Den gossen skämmer bort mig i grytsammanhang må jag säga, in och några minuter senare har han fått in vad som visar sig vara en unge född förra vintern. Nedslaget gjordes snabbt efter 30-35 minuter lyfts hunden ur och grävlingen kan avlivas. Säsongens 15:e, 2012:s första och Ziggys 59:e på hans tredje säsong. Inga fler släpp i gryt idag då vi ska jag imorgon igen då ovan jord så då blir det förhopningsvis rådjur och vildsvin.

Inga kommentarer: