söndag 29 januari 2012

Rävjakt med efterrätt och jubileum

Morgonen inleddes men viltvårdsåtgärd 1 fylla på rådjursfoder automater Sen tänkte jag göra lite till för rådjuren så jag spårade av gryten ute efter lite rävjakt för Ziggy. Morgonen blev mitt på dan så där var det rävspår vid samma gryt som Championgrävlingen skjutits för Ziggy. Ziggy släpptes och han fick kontakt direkt i grytingången det gick runt rejält och han bröt ett par gånger kom upp i en gång på andra sidan grytet gick ner igen sen en rejälkontakt med "drev" inne i grytet efter endast cirka fem minuter valde räven att lämna grytet genom en gång bredvid den han gått ner i och undertecknad kunde fälla en fullpälsad ungräv med en välriktad hagelsmäll. Ziggy kom 30 sekunder efter räven genom samma gång han kom upp och tittade på mig för att sedan gå ner i en gång bredvid.

Det blev full matning på en gång och man hörde han låg ytligt men nu var det mer stilla. Jag misstänkte att det var en räv till som nu blivit lite tjurig då den hört smällen då första fälldes. Efter en timme flyttade sig jakten till andra sidan grytet jag försökte stå tyst och passa ytterligare en timme, då var klockan närmare två och jag beslutade att nu fick det bli en gräv räv alternativt att Ziggy hittat grävling. Spadar och spett hämtades jag pejlade och hittade var han låg 1,3,meter ner. Jag började gräva och det låg still hela tiden, jag började misstänka grävling och när jag kom genom gången bekräftades tesen. Det karaktäristiska grävlingsmorren hördes. Hunden lyftes ur och liggandes upp och ner i mörkret 16.45 kunde jag avliva grävlingen. Ziggy firade 60 grävlingar med att spränga räv och jobba i cirka 6 timmar, sannerligen en riktig fighter.

Ziggy sprängde sin 15:e räv vilket i sig är rätt ok, men den 60:e grävlingen fälldes för honom vilket är jättebra.Jag är jättestolt att vi lyckats fälla 75 grytvilt totalt. Mycket siffror nu men årets 16: grävling och 2:a räv. Om man sen räknar in vildsvin, rådjur, minken och hare så passerar han 100 vilt totalt

Inga kommentarer: