tisdag 4 maj 2010

Vildsvinsträning i hägn

På måndagen 3/5 styrde vi kosan mot Östergötland för att träna vildsvinsjakt i hägn. Ziggy och Bella fick bägge följa och det var med en viss förväntan i kroppen jag som husse kom till hägnet. Ziggy med diverse vilt på kontot och Bella som träffat vildsvin en gång tidigare och då bjäfsat i ren panik förmodligen. Dagen började med att Ziggy släpptes i hägn 1 där han efter en stund tog upp och ståndarbetade med svinen, hans sök kan dock förbättras så jag ska träna det lite mer från och med nu.



Som vanligt levererade grabben ett bra jobb utan att vara för het han skällde runt 20 minuter på svinen som stod rätt så bra, vid riktig jakt hade man förmodligen fått ett par skott chanser. Det går tyvärr inte dra den slutsatsen då hägnen är relativt små men ...


Som sagt var en mycket nöjd husse med den inledningen av Ziggy!





Som man kan se på bilderna jobbar Ziggy klokt med distans till svinen, han parerar utfall. Söket däremot behöver finjusteras han är för snäv och vi trampade nästan på svinen då han tog upp.








Bellas tur då hon är en mycket glad och energisk fröken med mycket spring i dom små benen. Jag var lite hoppfull att hon skulle tända till lite på vildsvin, hon har varit mattes lilla smycke ett tag nu, jag har på våra promenader sett tendens till att bli ivrig när tyskhararna på fågelberget rusar upp. Samt att hon faktisk börjar få lite mer kamplust med trasa hemma vilket jag anser vara goda tecken i det jaktliga.

Så nu blev det släpp i hägn 1, och tjejen hade ett bra sök hon kom på vildsvinspåren efter en kort stund och sin vana trogen med nosen i backen spårade hon rakt in i nosen på första galten, initialt blev det lite läskigt då den grymtade och reste sig men hon tog sig ann uppgiften och hostade men visade lite behov av stöd.




Jag stöttade henne med beröm och sedan var hon i fullgång med ett väldigt bra arbete där hon rapporterade hem till mig men visade tydligt att hon var road av vildsvinen. Hon gjorde kort och gott bra ifrån sig med vildsvinen hon är ju dessutom helt rookie på all jakt då detta ej varit intressant för tjejen. Så trippen till Östergötland fick husse att växa flera meter på längden.




Sedan var det dags att släppa Ziggy i hägn 2, han sökte lite bättre mer fart framför allt men fortfarande snävt. Efter en liten stund uppenbarade sig svinen och Ziggy hittade "löpan" och följde den in i en tätning där träffade han på en riktig surpelle till vildsvinsgalt som inte alls ville ha hundbesök. Ziggy tog upp och började arbeta på svinen, två stycken sedan bar det iväg ett par varv i hägnet med rejält drev och han gjorde sammanlagt 40 min på svinen i bägge hägnen. Bra jobb när han väl hittade dom, men lite för snävt sök.


Sammanfattningsvis kan man bara säga att det var väl värt mödan och kostnaden främst för Bella som fick göra nått hon verkligen tyckte var skoj. Jag fick kvitto på Ziggys redan visade förmåga och detta bådar gott för höstens jakter. Jag kommer definitivt passa på och träna mer på svin i hägn innan jakterna drar igång.

Inga kommentarer: