söndag 18 oktober 2009

Provresultat samt uppsummering 2 Jakt.

På väg upp till norrbotten stannade jag och Ziggy till på prov i konstgrytet i skogstibble. Detta för att pröva förmågan som förliggare vilket jag anser var bonus nu när det slumpade sig så att det var prov 12 september. Upplands grythundklubb hade engagerat Hans Hjort som dommare, Ziggy startade som 2:a hund efter en border terrier, Ziggy gick in i grytet och levererade ett Förliggar prov som var godkännt, man skall ha med sig att i början av Augusti blev samme kille juserad av Onkel badger och fick sy rejält på Höger framben samt gå med tratt i cirka 3 veckor. Resultatet av detta var att vi hann träna 2 gånger på förliggar jobbet så man var ju lite spänd på vad som skulle hända på provet. Ziggy däremot levererade tillräckligt för att bli godkänd, vilket är tillräckligt. Han var inte lika skarp som tidigare men det är kanske bara bra för naturgryts äventyren.




















Efter jakten närmare bestämt till den 1 oktober bokades viltspårprov öppenklass för Bella och Rosso, på skoj bokade jag Ziggy för att se om han levererade efter skarpa eftersök. Rosso grejade sitt 1:a pris sedan var det min tur jag började med fabror rutin nyss fyllda 2 år ;) SVCH Adesso Ziggy stardust vad gör grabben han går sitt spår helt acceptabelt men blir lite besviken att det "bara" är en klöv i slutet av spåret 1:priset bärgades för den fjärde dommaren som bedömde herr Ziggy nämligen Göran Ädel. Bella gick siit spår och fixade 1 priset galant för samma dommare.

Jaktligt har vi jagat 10-11 oktober i Lagunda och skattmansö, det blev ganska mycket jakt för både Bella och Ziggy resultatet var bara fyra stötta älgar inga rådjur. Dock kan man se att lilltjejen Bella tog för sig när Ziggy var med så en av älgarna råkade ut för ett terrierdrev i stereo. Skattmansöjakten inleddes med upptag cirka 10 min efter släpp, min kompis Janne såg sådjuret på ett hygge sen gick vi efter det ett bra tag men det buktade aldrig åter och fick därför leva. Sen gick vi en "såte" till jag och Ziggy då drevs en fjoling liten pinntjur i cirka 4 minuter, en tjädertupp stöttes också övrigt var det lungt och stilla.

17-18 oktober jagades det igen och Bella fick stanna med matte. Resultatet var ett eftersök på rådjur vilket återfanns dött efter ca 150 meter. Sedan släppe vi Ziggy på nytt och han fick upp något som visade sig vara ett kid efter diverse buktande och inte ett enda skall passerade kidet mig och det nedlades med en välriktad hagelsmäll. 2 Hagel hade punkterat hjärtat bland annat.



Nu har grytpejlen anlänt en Deben Terrier Finder MK3, efter lite torrövande i köket konstaterades det att den verkar fungera. Nu bär det ut i skogen och praktiskt pröva den, Ziggy med husse står inför en intensiv tid med lite grytjakt nu.

1 kommentar:

Adesso sa...

Spänningen stiger och fortsättning följer. Ziggy är outstanding helt enkelt. Bella är på G. Mattarnas matte får låna ut Ms Bling till Jakthussen. Så är det bara.