måndag 2 november 2009

Ny pejl införskaffades samt grytdag två Fredag 30 oktober

Direk den 26 åkte jag ner till fritid och vildmarksliv och lade beslag på sista pejlen de hade hemma. På fredagen hade jag en kamrat vid namn Janne Öhlund och Tommy Sundell stämt möte för att jaga i trakterna av Pitholm. Ziggy skulle nu hårdtestas med vittja en mängd gryt. Gryt ett var tomt och ingen var hemma Ziggy kollade in en sväng men sedan var annat intressant. Gryt två där fanns tydliga spår av bäddning inför vintern och Ziggy tog god tid på sig att söka han arbetade väldig bra han var upp flera gånger och Tommy som är rutinerad började tro att det var räv inne i grytet. Efter några svängar in och ut kom Ziggy så i kontakt med en grävling han skällde fast och vi fastställde var nerslaget skulle göras. efter en kort bit insåg Husse med medhjälpare att sekatören som blivit kvar i bilen behövdes till ett par rötter så Janne Ö sprang till bilen och hämtade den. Under tiden fick jag och Tommy upp en liten glugg där vi kunde se grävlingen och ännu en gång konstaerade jag aatt vi kommit ner mellan grävlingen och hunden. Detg fanns ingen möjlighet att avliva grävlingen genom gluggen. Efter att hållit fast grävlingen minst 45 min lyckades grävlingen flytta sig och sedan var cirkusen igång där gick det runt i grytet och sedan var grävlingen borta från grytet - hunden var helt övertygad att grävlingen lämnat grytet och spårade med frenesi utanför. Oturligt nog var detta ett ogynnsamt gryt där de mest rutinerade hundarna också har problem att hålla grävlingen. grytet är oerhört lättgrävt. SURT!!

Sedan vittjades 5 gryt till utan resultat - inget hemma.

Dagen avslutades med lite rådjursjakt ett antal rådjur hade siktats på en åker och teorin var att de bara gått in i skogen så jag gick med både Bella och Ziggy. Det dröjde inte länge innan hundarna markerade färska spår och stck efter dessa rådjuren stöttes och passerade där det var tänkt att Jan Ö skulle passa.

Inga kommentarer: